تبلیغات
وصف شوق iniran - دهه فاطمیه در چه تاریخی شروع ودر چه تاریخی تمام می شود
 
وصف شوق iniran
فرصت های زندگی را دریابیم و بدانیم که فرصت با هم بودن چقدر محدود است ...
درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما دوستان عزیز .
امیدوارم بتوانم در این محیط مجازی کمک رسان خوبی برای شما دوستان محترم باشم.
در جامعه انسانی انسانها دو گروهند1- خلاقند و در زندگی موج ایجاد میکنندو سوار بر موج میشوند.
گروه بعدی انسانهایی هستند که دنبال تغییر نیستند و همیشه راکتندمثل ابی که در یک جا ثابت است.
امیدواریم بتوانیم در کنار هم کمک حال تمام کسانی که دوست دار تغییر هستند باشیم.
سپاس ودرود به شما موفق باشید.

مدیر وبلاگ : هخامنش
نویسندگان
نظرسنجی
نظرت راجع به این وبلاگ چیه









دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا  نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.

بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند.
اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند.




بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، 29 روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.


با عرض سلام و احترام
سه روز، 13 و 14 و 15 جمادی الاول و سه روز 3و 4 و 5 جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد.[1]

[1]. استفتاء از دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی


با توجه به اختلافات موجود در مورد مدت زمان حیات حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص)، ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.
این مطلبی که شما می فرمایید یعنی آقایون از 13 جمادی الاول تا 5جمادی الثانی را یکسره ایام فاطمیه حساب کرده اند که نمی دانم به چه مستندی چنین برنامه ای دارند.
اما از لحاظ تاریخی، ایام فاطمیه همان است که عرض شد، هر چند عرف دهه فاطمیه را در نظر می گیرید و عروسی در غیر آن شش روز اشکالی ندارد، هر چند در صورت امکان رعایت برخی مسائل عرفی ضرری نخواهد داشت.


در رابطه با تاریخچه عزاداری ایام فاطمیه، باید تحقیقات مفصلی انجام داد که اینجا مجال آن نیست.

بطور کلی دلایلی وجود دارد که سبب بروز اختلاف در تاریخ تولد و شهادت معصومین(ع) گردیده است:

اختلاف وعدم ضبط تاریخ دقیق ولادت، وفات و یا شهادت شخصیت‌های صدر اسلام به ویژه خاندان عصمت و طهارت ـ علیهم السّلام ـ ناشی از چند دلایل است که به برخی اشاره می شود .

1. جلوگیری از نوشتن ومنع تدوین و نقل احادیث پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به دستور خلفا خلفای اول و دوّم.این مسئله ، دراصل نوشتن تاثیر منفی گذاشت وسبب گردید که اصل نوشتن وتدوین سیره ی نبوی وثبت سایر رویدادها وحوادث کاملا مغفول وبی توجه بماند. تاسالها(حدود یک قرن واندی...) هیچ توجهی درجهان اسلام به رویدادها نبوده وبا سردی کامل رویدادها ووقایع مهم وسرنوشت ساز درتاریخ اسلام به فراموشی سپرده شده . وتازمان ایجاد رویکرد جدی به ضبط وقایع قرنها فاصله افتاده. این منع تا قرن دوّم هجری ادامه داشت تا این که عمر بن عبدالعزیز دستور نوشتن احادیث را صادر کرد.

2.قرار گرفتن بنی امیه در هرم قدرت و خصومت آنان با بنی هاشم و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و نیز با بسیاری از انصار که حامی و داعی پیامبر و اهل بیت بودند، این عامل سبب می شد که اهل بیت پیامبر بعنوان رهبران واقعی برای مردم ناشناخته باشند. ازطرفی آنان دست به تحریف و جعل احادیث و فضیلت تراشی برای خلفا و مدح آنان و مذمت اهل بیت زدند.

3. زبیریان در حکومت کوتاه خود و عباسیان نیز برای مشروعیت سلطنت خویش و سرکوب علویان راه بنی امیه را ادامه دادند.

4. ازطرفی درفرهنگ عرب نیز به ثبت موالید و حیات زنان و دختران اهمیتی وجود نداشت.

5. سلطه طولانی حکومت مخالفان اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و حضرت علی ـ علیه السّلام ـ و مخالفان شیعه و اتهام رفض و الحاد به شیعیان در ترویج اباطیل و جعلیات و تثبیت آنها بی‌تأثیر نبود و قدرت نفوذ تفکر مکتب خلفا در معرفی منابعی که در مسیر افکار آنان بود و تضعیف منابع خلاف آنان اثر به سزایی داشت.

6. تخریب و نابودی آثار تشیع حتی کتاب‌سوزی و آتش زدن کتابهای غنی شیعه و طرفداران اهل بیت در قرون نخستین مثل کتابخانه‌های شیخ طوسی، صاحب بن عباد و... ابهام و تردید و اختلاف اقوال را بیشتر و پیچیده‌تر کرده است.

بنابراین طبیعی است که موالید، وفیات، و شهادت معصومین از جمله فاطمه ـ سلام الله علیها ـ مورد اختلاف باشد.{ر.ک: حسنی، علی اکبر، پژوهشی نوین در تاریخ تولد حضرت فاطمه – سلام الله علیها- ، ماهنامه زائر، سال ششم، شماره 7، ص 18 و 19}.

تاریخ شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ همانند ولادت آن بزرگوار به علل مذکور در هاله ابهام مانده و اقوال مختلفی ذکر شده است و این اختلاف به ویژه در مورد فاصلة زمانی رحلت پیامبر اسلام تا شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ است.

اما در مورد علت اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س)چند علت وجود دارد:

یكی از علل این اختلاف شباهت دو كلمه سبعین به معنای هفتاد و تسعین به معنای نود است كه عرب در گذشته در نقطه و اعراب گذاری چندان دقت به خرج نمی داده است.

درباره علت دوم گفته می شود در صدر اسلام مثل عصر حاضر در ثبت مسائل تاریخی دقت و سرعت در نظر گرفته نمی شد؛ چنان كه نقل شده است هفت سال پس از شهادت فاطمه زهرا(س) این رویداد تاریخی در تاریخ ثبت شده است؛ مسلما پس از هفت سال امکان بروز اشتباه بسیار بالاست.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 9 تیر 1396 11:11 ب.ظ
We're a bunch of volunteers and starting a new scheme in our community.
Your web site provided us with helpful info to work on. You've performed a formidable process
and our entire group will likely be grateful to you.
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 06:52 ب.ظ
Hi there just wanted to give you a brief heads up and let
you know a few of the images aren't loading correctly.
I'm not sure why but I think its a linking issue.
I've tried it in two different internet browsers and both show the same outcome.
دوشنبه 5 اسفند 1392 05:24 ب.ظ
من بودم.توویک عالمه حرف
وترازویی که سهم تورااز شعرهایم نشان میداد!
کاش بودی ومی فهمیدی وقت دلتنگی.یک آه چقدر وزن دارد!
هخامنش سلام السا ممنون به خاطر محبتت ونظراتی که گذاشتی امیدوارم بتونم جبران کنم مرسی
دوشنبه 5 اسفند 1392 05:21 ب.ظ
خیلی سخته به خاطرکسی دوسش داری
همه چیزرو ازسر راهت خط بزنی
بعدبفهمی خودت تولیستی بودی
که اون بخاطریکی دیگه خطت زده
افسوس!!!
هخامنش کاهی موقع ها خط خوردن بهتره اینجوری میفهمی اگه دوست میداشت کنارت می موند.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :