تبلیغات
راهنمای عملی موفقیت در بیز                                                                                                                www.norpardazi20@gmail.com

گام اول: راه اندازی کسب و کار

برای بنا کردن هر کسب و کاری باید یک سری کارهای اولیه انجام داد. برای ایجاد کسب و کار بازاریابی شبکه ای نیز باید مراحل زیر را اجرا کنید:
1- مراحل ثبت نام را تکمیل کنید.
شما با ثبت نام و همچنین تکمیل فرم قرارداد، به عنوان مشاور شرکت شناخته شده و یک کد کاربری دریافت می کنید. حتما قوانین شرکت را که در فرم قرارداد آمده به دقت مطالعه کنید زیرا با امضای این فرم در واقع به شرکت اعلام کرده اید که به تمامی قوانین، آگاهی داشته و با آنها موافقید. در ضمن سعی کنید یک نسخه از تمامی فرمهای مربوطه (قرارداد یا خرید) را برای خود نگهدارید.
2- تعدادی محصول برای استفادۀ شخصی سفارش دهید.
به کمک معرف خود اولین سری محصولات خود را سفارش دهید. بدانید که تقریبا غیرممکن است بتوانید کسب و کار بازاریابی شبکه ای خود را بدون استفادة شخصی از محصولات و باور کردن آنها شروع کنید. به همین دلیل، پیشنهاد ما این است که در شروع کار حتما تعدادی از محصولاتی را که احساس می کنید برایتان مناسب است با مشورت معرفتان امتحان کنید. و همیشه یادتان باشد در بازاریابی شبکه ای، اولین بار محصولات را به خودمان می فروشیم!
3- ابزار لازم برای کسب و کار خود را سفارش دهید
با مشورت معرفتان تعدادی کاتالوگ، بورشور سفارش دهید تا برای تبلیغ کار خود بتوانید از آنها استفاده کنید. حتی بهتر است تعدادی از محصولات را خریداری کنید تا بتوانید در مواقع لزوم بدون نیاز به مراجعه به دفاتر شرکت، خودتان مستقلا اقدام به فروش آنها کنید. از این محصولات می توانید بعنوان تستر نیز استفاده کنید که فوق العاده به فروشتان کمک می‌کند. در ضمن اگر بیز کارت یا حساب بانک پاسارگاد یا ملت ندارید نسبت به گشایش آن اقدام کنید.
4- اطلاعات مربوط به گروه معرفی خود را بدست آورید.
نام، شماره تلفن و ایمیل افرادی را که در گروهشان قرار دارید، بگیرید. در روند کار، پس از آشنایی بیشتر با پیشینه و توانایی های آنها، با فردی کار کنید و مرتبط شوید که احساس می کنید با وی هماهنگ تر هستید و یا فردی که می‌تواند حمایت لازم را از شما انجام دهد.
5- سیستم ارتباطی خود را با شرکت و گروه معرفی خود ایجاد کنید.
ارتباطات، یکی از مهمترین بخشهای یک کسب و کار بازاریابی شبکه ای قوی است. به کمک معرف خود ترتیبی دهید که همواره در جریان اخبار جدید راجع به شرکت، محصولات و همچنین نکاتی راجع به نحوة ساختن کسب و کار خود قرار داشته باشید. بدین منظور باید از ایمیل بیز خود استفاده کنید. همچنین به کمک معرفتان در کلوبها، گروهها، وبلاگها تیم خود، جهت آگاهی از اخبار جدید عضو شوید.

کنار هر کدام از مواردی که اجرا کرده اید علامت بزنید.
o فرم قرارداد را تکمیل کرده و یک نسخه از آن را کپی کرده ام .
o قوانین و مقررات شرکت را مطالعه کرده ام و نسبت به آنها آگاهی دارم.
o تعدادی محصول برای مصرف شخصی سفارش داده ام.
o ابزار لازم برای کسب و کار خود را سفارش داده یا تهیه کرده ام.
o اطلاعات مربوط به گروه معرفی خود را به دست آورده ام.
o ایمیل دارم و در گروهها و کلوبها و ... برای به روز بودن اطلاعاتم راجع به شرکت و کسب و کار عضو شده ام.

گام دوم: مصرف کردن محصولات و شناخت آنها

تمامی توزیع کنندگان و همچنین راهبران موفق در بازاریابی شبکه ای، همگی مشتری محصولات خود هستند. هر فردی که خواهان موفقیت در بازاریابی شبکه ای است باید کارش را با مصرف کردن محصولات شرکت خود شروع کند. فهمیدن و شناخت محصولات با مصرف کردن آنها بدست می آید. افرادی را هم که شما وارد این کسب و کار می کنید با مصرف کردن محصولات و آموزش به همکارانشان برای استفاده از محصولات، تلاشهای شما را تکثیر می کنند. اولین و اساسی ترین گام در بنا کردن یک کسب و کار موفق، ایجاد گروهی از افرادی است که عاشق محصولات باشند و آنها را مصرف کنند. ریزش افراد در این کسب و کار، امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. اما اگر شما این فرهنگ را در بین افرادتان ایجاد کرده باشید که کار خود را با مصرف کردن محصولات شروع کنند و از محصولات استفاده کنند، آنگاه هر چند شاید این افراد از ادامة کار منصرف شوند و سازمان شما را ترک کنند، اما باز هم این امکان هست که مصرف کنندة محصولات شرکت شما باقی بمانند. همیشه بخاطر داشته باشید آنچه که ماندگاری یک سازمان را تضمین می کند و باعث ایجاد درآمد مستمر چندین ده ساله خواهد بود، مصرف کردن صادقانة محصولات توسط اعضای سازمان و همچنین توزیع محصولات بین دیگر افراد بیرون از شبکه توزیع کنندگان شرکت است.

گامهایی برای شناخت بهتر محصولات شرکت:
• در جلسات مربوط به شناخت محصولات شرکت کنید.
• در استفاده از محصولات به نحوه استفاده از آنها که روی برچسب محصولات نوشته شده حتما دقت کنید.
• برای پاسخگویی به سوالات راجع به محصولات شرکت، کاتالوگ و سی دی های محصولات را به دقت مطالعه و مشاهده کنید.
• در جلسات هفتگی نمایش محصولات شرکت کنید تا در کنار مشاوران خبره اطلاعات بیشتری از محصولات بدست آورید.

کنار هر کدام از مواردی که اجرا کرده اید علامت بزنید.
o محصولاتی را که برای مصرف شخصی سفارش دادم امتحان کرده ام.
o در جلسه آموزش محصولات شرکت کرده ام و می دانم که چه موقع و چگونه باید محصولات را مصرف کرد.
o کاتالوگ محصولات را بخوبی مطالعه کرده ام به گونه ای که می توانم به سؤالات مربوط به محصولات پاسخ دهم.

گام سوم: مشتری یابی (تهیه لیست مشتریان و شرکای احتمالی)

در این گام یاد می گیریم که مشتریانمان را (چه برای محصول و چه برای کسب و کار) از کجا پیدا کنیم. شما با اجرای گامهای 1 و 2، کسب و کار خود را آغاز کرده و با محصولات و خدمات کسب و کارتان آشنا شده اید. هر صاحب کسب و کاری مثل شما برای سودآوری باید همواره در حال فروش محصولات یا خدماتش باشد و در نتیجه باید همیشه در حال مشتری یابی باشد. پس مشتری یابی باید برایتان یک اولویت روزانه باشد. چون اگر مشتری نداشته باشید کسب و کارتان سودآور نخواهد بود.
نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که ما می توانیم مشتری یابی را به یکی از این دو شکل انجام دهیم: فعال یا غیرفعال. منظور از مشتری یابی غیرفعال این است که برای یافتن مشتریها برنامه خاصی نداشته باشیم و کار خاصی انجام ندهیم بلکه اغلب مشتریهایمان را بر حسب تصادف بدست آوریم. مثلا شاید یک ماه، ده مشتری داشته باشیم و ماه دیگر هیچ مشتری ای نداشته باشیم. اما در مشتری یابی فعال، ما برای یافتن مشتریها برنامه ریزی کرده و کارهای خاصی انجام می دهیم و این بخش مهم از کارمان را به دست تصادف و اتفاق نمی سپاریم! بعبارت دیگر در مشتری یابی فعال، موقعیتهای فروش (چه محصول و چه کسب و کار) را خودمان ایجاد می کنیم. اما در مشتری یابی غیرفعال، منتظر می شویم تا موقعیتهای فروش، خودشان پیش بیایند. حالا بنظر شما فردی که برای کسب و کارش هدفگذاری و برنامه ریزی کرده است کدامیک از این دو شکل مشتری یابی را باید انتخاب کند: فعال یا غیرفعال؟! فردی که مشتری یابی را غیرفعالانه انجام می دهد هیچوقت نمی تواند هدف خاصی برای کسب و کارش تعیین کند چون نمی تواند تعداد مشتریهایش را کنترل کند! (لازم به ذکر است منظورمان از مشتری، هم مشتری محصول است و هم مشتری کسب و کار) پس اگر شما برای کسب و کارتان هدفگذاری کرده اید ناچار باید فعالانه مشتری یابی کنید. یعنی باید برای مشتری یابی تان، برنامه و روش داشته باشید.
روشهای زیادی برای مشتری یا بی وجود دارد که ما آنها را به دو بخش اصلی تقسیم می‌کنیم:
الف- استفاده از شبکه های ارتباطی و شبکه سازی
ب- تبلیغات در روزنامه ها و مجلات و ... یا پخش کردن آگهی های تبلیغاتی و ...
در روش الف، محصول یا کسب و کارمان را به افرادی که ما را می شناسند پیشنهاد می‌دهیم. اما در روش ب این پیشنهاد را به افرادی می دهیم که قبلا حتی اسم ما را هم نشنیده اند. روش الف روش کار کردن با آشناها است و روش ب روش کار کردن با غریبه ها است. در این گام فقط به روش الف یعنی کار کردن با آشناها می پردازیم.
روش الف به سه قسمت مشخص تقسیم می شود:
الف-1. استفاده از شبکه ارتباطی خودمان
الف-2. استفاده از شبکه ارتباطی دیگران
الف-3. شبکه سازی

الف-1. استفاده از شبکه ارتباطی خودمان
هر کدام از ما مسلما شبکه ای از دوستان و آشنایان دارد که تعدادی از آنها می توانند نسبت به محصول یا کسب و کار ما علاقمند باشند. یعنی ما می توانیم محصول یا کسب و کارمان را به دوستان و آشنایان خودمان پیشنهاد دهیم. بدین منظور و البته برای اینکه کسی از قلم نیفتد اسامی تمامی افراد شبکه ارتباطی مان را در لیست «مشتریان احتمالی» می نویسیم. برای اینکار نام هر کسی را که می توانید «دعوت شخص سوم» را در موردش بکار ببرید در لیست مشتریان احتمالی وارد کنید. (برای اطلاع از روش دعوت شخص سوم به گام چهارم مراجعه کنید.) حالا با کمک معرفتان از لیست مشتریان احتمالی 30 نفر را انتخاب کنید تا این ماه با آنها در مورد محصول و کارتان صحبت کنید. این 30 نفر اولین افرادی هستند که درباره محصولات و کارتان با آنها صحبت می کنید، پس در انتخاب آنها دقت کنید! این انتخاب حداقل 30 نفر از لیست‌تان را هر ماه انجام دهید.

الف-2. استفاده از شبکه ارتباطی دیگران
بعضی اوقات این اتفاق می افتد که بعضی از دوستان و آشناهایمان، خودشان به محصول یا کسب و کار ما علاقه ای ندارند اما افرادی را می شناسند که محصول یا کسب و کار ما بدردشان خواهد خورد. ما می توانیم از دوستانمان بخواهیم که آنها را به ما معرفی کنند. در واقع در این حالت ما داریم از شبکه ارتباطی دیگران استفاده می کنیم. اگر دعوت شخص سوم (گام چهارم) را بخوبی یاد بگیرید می توانید از شبکه ارتباطی دیگران نیز برای فروش محصول یا کسب و کارتان استفاده کنید. اما این را هم بدانید که اکثر مردم شبکه ارتباطی شان را رایگان در اختیار شما قرار نمی دهند. پس باید فکر کنید و روشهایی ابداع کنید که به کمک آنها به یک فرد، انگیزه کافی بدهید تا دوستان و آشنایانش را به شما معرفی کند! یادتان نرود که هر بار دوستانتان فرد جدیدی را به شما معرفی کردند حتما نام و مشخصاتش را در لیست مشتریان احتمالی یادداشت کنید.

الف-3. شبکه سازی
در جریان زندگی روزمره امکان دارد هر روز با افراد جدیدی آشنا شویم. اسم این افراد را نیز در لیست مشتریان احتمالی وارد می کنیم. شاید این افراد نیز در آینده نزدیک یکی از مشتریان محصول یا کسب و کار شما شوند و شاید هم فردی را معرفی کنند که وی مشتری شما شود. برای اینکه یک صاحب کسب و کار برای محصولات یا خدماتش جریان دائمی از مشتریها داشته باشد باید همواره در حال انجام فعالیت شبکه سازی و یا همان آشنایی با افراد جدید باشد.
همانطور که در مورد مشتری یابی بطور کلی گفتیم، شبکه سازی را هم می توانیم فعالانه یا غیرفعالانه انجام دهیم. شبکه سازی فعالانه یعنی اینکه خودمان را در معرض برقراری ارتباطات جدید قرار دهیم و صرفا منتظر برقراری ارتباطات اتفاقی نباشیم. مثلا کسی که همیشه در لاک خودش است و سر صحبت را با هیچ غریبه ای باز نمی کند و در هیچ گروه، کلاس یا جمعی از افراد جدید، عضو نمی شود چگونه می تواند ادعا کند که بدنبال برقراری ارتباط با افراد جدید است؟! یادتان باشد وقتی با یک فرد جدید آشنا می شوید در واقع این امکان را پیدا کرده اید که حداقل با 250 نفر از دوستان و آشنایان وی (یعنی شبکه ارتباطی اش) هم آشنا شوید. پس اگر روزی مثلا بدلیل خجالت کشیدن، بی خیال آشنایی با فرد جدیدی شوید در واقع فقط وی را از دست نداده اید بلکه 250 نفر شبکه ارتباطی اش را نیز از دست داده اید!! شبکه سازی مثل کاشتن بذر است یعنی اگر الان شبکه سازی کنید ماههای آینده به شما جواب خواهد داد. یعنی قرار نیست دوستان جدیدتان در همان روز آشنایی، مشتری شوند یا کسی را به شما معرفی کنند.

کنار هر کدام از مواردی که اجرا کرده اید تیک بزنید.
o لیست مشتریان احتمالی ام را نوشته ام.
o به کمک معرفم، اسامی 30 نفر اول از مشتریان احتمالی ام را انتخاب کرده ام.

گام چهارم: دعوت (پیشنهاد اولیه محصول یا کسب و کار)

در گام قبل فهمیدیم که مشتریان را از کجا بیابیم و همینطور اینکه چگونه می توانیم مشتریهایمان را هر روز بیشتر و بیشتر کنیم. شما نیز حداقل اسم 30 نفر اول از مشتریان احتمالیتان را آماده کرده اید. خوب حالا سؤالی که پیش می آید این است که به این افراد چه بگوییم. ما قصه کارمان را برای این افراد تعریف می کنیم تا ببینیم آیا محصول یا کسب و کار ما یا هر دو به کارشان می آید یا نه. به تعریف کردن قصه کار، معرفی کار می‌گوییم. قصه کار ما 2 بخش اصلی دارد: 1- قصه محصول 2- قصه کسب و کار. در گام هشتم، راجع به معرفی کار بیشتر صحبت خواهیم کرد.
وقتی به فردی (غریبه یا آشنا) برمی خوریم کل قصه کارمان را همانجا برایش تعریف نمی‌کنیم. یکی از دلایلش این است که خود شما تازه وارد این کار شده اید و هنوز اطلاعات کافی برای معرفی کارتان را ندارید پس ناچار باید آن فرد را نزد کسی ببرید که می تواند معرفی کار را انجام دهد.
پس دعوت کردن یعنی اینکه از کسی بخواهیم قصه کار ما (معرفی کار ما) را بشنود.
دعوت کردن، کاری نیست که شما برای اولین بار اینجا به آن برخورد کرده باشید. همة ما روزانه دهها بار دوستان و غریبه ها را برای انجام دادن کارهایی دعوت می کنیم. مثلا شما از دوستتان دعوت می کنید که به آهنگی که در موبایلتان ذخیره کرده اید گوش دهد و یا او از شما دعوت می کند که به تماشای یک برنامه تلویزیونی بپردازید و یا مثلا به تازگی با شرکتی در حال عقد یک قرارداد کاری هستید و برای اینکه مطمئن تر شوید، از یکی از دوستانتان که وکیل است دعوت می کنید تا به نمونه ای از آن قرارداد نگاهی بیاندازد و به شما مشاوره بدهد. در همه مواردی که مثال زدیم در واقع شما از دوستتان دعوت کردید که کاری را انجام دهد، حال دوستتان می تواند آن عمل را انجام دهد (یعنی دعوت شما را بپذیرد) یا اینکه به هر دلیلی آن را انجام ندهد (یعنی دعوت شما را رد کند).
در مورد کسب و کار ما نیز به همین شکل است. یعنی شما در حال بنا کردن کسب و کاری برای خودتان هستید و بدنبال همکارانی می گردید که آنها هم مثل شما محصولات را مصرف کنند و به دیگران نیز پیشنهاد دهند. پس شما هم از دیگران دعوت می کنید که به کسب و کار شما نگاهی بیاندازند تا ببینند به دردشان می خورد یا نه.
دعوت کردن، اولین و مهمترین مهارتی است که یک نتورکر باید بیاموزد.
شما حتی اگر در معرفی کردن کار و آموزش دادن، افتضاح باشید باز هم می توانید در این کسب و کار، موفق شوید به شرطی که دعوت کردن را بلد باشید. در زیر، فرایند دعوت کردن را که شامل 4 مرحله است توضیح داده ایم.

مراحل دعوت کردن:

1- گرم گرفتن: هدف از این مرحله این است که کاری کنید مشتری احتمالی، راحت و بی پرده با شما صحبت کند تا سپس بتوانید به مرحلة بعدی بروید. قبل از این مرحله به هیچ وجه نباید سراغ چیز دیگری بروید.
2- صلاحیت داشتن: هدف از این مرحله این است که از طریق پرسیدن یک سؤال کلیدی بفهمیم آیا فرد صلاحیت شنیدن قصه ما را دارد یا نه! یعنی بسته به اینکه به این سؤال چه جوابی بدهد ما می فهمیم وی صلاحیت دارد که وقت بگذاریم و کار را برایش معرفی کنیم یا نه. در اینجا دو نمونه را برای مثال می آوریم. 

الف- (کسب و کار) فرض می کنیم به فردی برخورده اید (یا تماس گرفته اید) و پس از گرم گرفتن قصد دارید با وی در مورد کارتان صحبت کنید. مثلا می گویید: «من دارم با یه شرکت آرایشی بهداشتی بصورت فروش مستقیم کار می کنم یعنی محصولات رو از شرکت می خرم و می رسونم دست مشتریها و حدود 20 درصد هم پورسانت می گیرم. (تازه اگه فروشمون هم خوب باشه می تونیم گروه فروش تشکیل بدیم و بابت فروش اونا هم پورسانت بگیریم.) تو احیانا کسی رو سراغ داری که علاقمند باشه راجع به یه همچین کاری اطلاعات بیشتری کسب کنه؟»

ب- (تک محصول) مثل حالت الف با این تفاوت که در اینجا می خواهید صرفا درباره محصول صحبت کنید. مثلا می گویید: «من مشاور یه شرکت آرایشی بهداشتی هستم. یه محصول جالب داریم که بدرد افرادی می خوره که بوی بد پاشون کلافشون کرده (مثلا تو مهمونیا یا ...) و دنبال چیزی می‌گردن که این مشکلشونو برطرف کنه. محصول این شرکت یه پودریه که تو کفش می ریزن. من خودم ... (داستان شخصی خودتان را راجع به پودر ضدبوی پا تعریف کنید.) احیانا کسی رو سراغ داری که دنبال یه همچین محصولی باشه؟»
اگر دقت کرده باشید فرمول گام صلاحیت این است:
1- بیان کردن کسب و کار یا محصول در چند جمله که می تواند شامل احساس واقعی شما راجع به کسب و کار یا محصول و تجربه شخصی تان باشد.
2- پرسیدن سؤال کلیدی «احیانا کسی رو سراغ داری که بخواد راجع به یه همچین کاری (محصولی) اطلاعات بیشتری کسب کنه؟».

یادتان باشد که قسمت اول فرمول باید احساس یا تعریف واقعی خودتان از کسب و کار (یا محصول) باشد. بعبارت دیگر برای بیان قسمت اول، جملات مناسب خودتان را پیدا کنید.
در جواب سؤال کلیدی، فرد مورد نظر می تواند پاسخهای متعددی بدهد. مثلا فرض می کنیم که قسمت الف بالا را به وی گفته اید و او در جواب، یکی از موارد زیر را می گوید:

الف-1. «نه، کسی رو نمیشناسم.»
پس این فرد صلاحیت (آمادگی) شنیدن قصه ما را ندارد. اینجا دو کار انجام می دهیم:
1- به وی می گوییم: «خوب ، پس اگر احیانا به کسی برخوردی که علاقمند بود می تونی این کارت من (یا کاتالوگ) رو بهش بدهی؟! شماره من روشه.»
2- سپس کنار اسمش در لیست «مشتریان احتمالی» علامتی بزنید تا بعدا دوباره وی را پیگیری کنید البته با اجازه خودش! (به گام هفتم مراجعه کنید.)

الف-2. «نه، اما کاتالوگ جالبی دارید! فکر کنم خواهرم بدش نیاد یه نگاهی به این بندازه...»
یا اینکه صرفا سؤالاتی راجع به محصولات می پرسد. پس این فرد صلاحیت شنیدن قصه محصول را دارد. یعنی حداقل فعلا در مورد محصولات با وی صحبت می کنید.

الف-3. «آره، اتفاقا خودم!» و شروع می کنه به پرسیدن سؤالهایی مثل اینکه چقدر پول درمیاری؟ چقدر وقت می خواد؟ و ...
پس این فرد صلاحیت شنیدن قصه کسب و کار ما را دارد.

خوب حالا که فهمیدیم فرد مورد نظر صلاحیت شنیدن قصه محصول یا کسب و کار ما را دارد به مرحله 3 می رویم.
3- دعوت: در این مرحله از فرد می خواهیم برای کسب اطلاعات بیشتر مثلا به جلسه ای بیاید و معرفی کار یا محصول را بشنود. مثلا برای 2 حالت الف-2 و الف-3 می توانیم اینگونه بگوییم:
در حالت الف-2 می توانید همانجا به سؤالاتش راجع به محصولات پاسخ دهید یعنی مشاوره محصول را همانجا انجام دهید. یا اینکه می توانید از وی بخواهید به جلسه نمایش محصولات بیاید تا هم در جلسه آموزشی رایگان مراقبت از پوست شرکت کند و هم بتواند محصولات را امتحان کند و از مشاوران حرفه ای مشاوره بگیرد.
در حالت الف-3 نیز می توانید از وی بخواهید به جلسه معرفی کسب و کار بیاید تا با کار بطور کامل آشنا شده و همه سؤالاتش را بپرسد.
4- تنظیم قرار ملاقات : اگر فرد قبول کرد که به جلسه نمایش محصولات یا معرفی کار بیاید حالا نوبت مرحله تنظیم قرار است یعنی زمان دقیق جلسه را با وی هماهنگ می کنیم.

مهم: هنگام دعوت کردن از مشتری احتمالی، در هر مرحله ای امکان دارد که وی ایراد یا سؤالی مطرح کند. برای یادگیری نحوه برخورد با ایرادات و سؤالات مطرح شده به گام هشتم مراجعه کنید.

کنار هر کدام از مواردی که اجرا کرده اید تیک بزنید.
o من نحوه دعوت کردن و جواب دادن به سؤالات مرسوم را با معرفم تمرین کرده‌ام.
o احساس می کنم که با استفاده از این روش دعوت، با اطمینان و دلگرمی با مشتریهای احتمالی ام صحبت کنم.


گام پنجم: مشاور آماده به کار

مشاوران موفق، همیشه آماده به کار هستند چون این نکته را خوب می دانند که فرصتهای عالی خبر نمی کنند! یعنی اینکه هم از لحاظ ذهنی و هم در عمل کاملا آماده هستند تا هر زمان برای کسب و کارشان کاری انجام دهند. در اینجا بطور خلاصه مواردی را که یک مشاور آماده به آنها نیاز دارد یادآوری می کنیم.
• همراه داشتن تعدادی کاتالوگ که مثلا پشتشان برچسب اسم و شماره تلفن مشاور باشد یا مثلا کارت کسب و کار به آنها الصاق شده باشد.
• همراه داشتن کارت شناسایی شرکت 
• همراه داشتن تعدادی نمونه محصول
• از همه مهمتر مشاوری آماده است که در انتهای هر ماه بداند که ماه بعد چکار می خواهد بکند و در انتهای هر هفته بداند که هفته بعد چکار می خواهد بکند و در انتهای هر شب بداند که فردا صبح که از خواب برمی خیزد برای کسب و کارش چکار می خواهد بکند.
• داشتن سررسید برای همراه داشتن برنامه روزانه و هفتگی و ماهانه
• آمادگی برای استفاده از مناسبتهای مختلف که در هفته ها و ماههای بعدی پیش می آید.

شاید شما موارد دیگری را هم به این لیست اضافه کنید. اما آنچه مسلم است این است که اگر این موارد را نداشته باشید، بنظرتان آیا نباید به قصدتان در مورد موفقیت دربیز کمی شک کنید!! 


گام ششم: پیگیری (ارتباط همیشگی با مشتریان و مشتریان احتمالی)

پیگیری یکی از مهمترین کارها در بنا کردن یک سازمان موفق و ماندگار در بازاریابی شبکه ای است. در کار ما 4 نوع پیگیری داریم که هر یک را جداگانه توضیح می دهیم.

پیگیری مشتریان احتمالی
همانطور که بخاطر دارید در گام سوم لیستی از مشتریان احتمالی تهیه کردیم و قرار شد روزانه حداقل با یک نفر از آنها درباره کار در BIZ صحبت کنیم. هنگام ارتباط با این افراد (چه در مرحله دعوت و چه در مرحله معرفی کار) ممکن است آنها دقیقا در همان زمان به پیشنهاد شما جواب مثبت ندهند. شما در این حالت نباید با این فرض که خوب این کار مناسبش نیست وی را کلا از لیستتان حذف کنید. بلکه کنار اسمش در لیست «مشتریان احتمالی» علامتی بزنید تا بعدا دوباره وی را پیگیری کنید البته با اجازه خودش! با پیگیری های مناسب و به موقع، مشتریان احتمالی بالاخره تبدیل به یکی از موارد زیر خواهند شد:
الف- سازندگان کسب و کار. ب- توزیع کنندگان محصول. ج- مشتریان محصول. د- رابطها.

پیگیری مشتریان
پس از اینکه یکی از مشتریان احتمالیتان از شما خرید کرد و مشتری شما شد، اسمش را از لیست مشتریان احتمالی به لیست «مشتریان» انتقال دهید. شما موظفید که به مشتریانتان خدمات پس از فروش ارائه دهید. در بازاریابی شبکه ای چون رو در رو و نفر به نفر با افراد برخورد می کنیم خدمات پس از فروش باید به بهترین شکل انجام شود. این خدمات می تواند شامل یادداشتهای سپاسگذاری، تماسهای پیگیری برای برطرف کردن مسائل، نگهداری اسناد مربوط به خرید مشتری به منظور پیش بینی نیازش و تشویق برای سفارشات بعدی باشد. در هر ماه زمانی را برای تماس گرفتن با هر مشتری تعیین کنید و به آنها اطلاع دهید که می خواهید یک سری محصول سفارش دهید و ببینید آیا نیازی دارند. انجام این کارها برای ایجاد یک رابطه خوب و دوستانه بین شما و مشتریتان الزامی است.

پیگیری پیشرفت کار
در جلسات هفتگی که مدیر گروهتان هر هفته برایتان برگزار می کند شرکت کنید و از وی بخواهید که پیشرفت کارتان را در همان هفته بررسی کند و به شما در برطرف کردن مسائلتان و هدفگذاری صحیح برای هفته بعد کمک کند. همینطور در جلسه هفتگی پایان هر ماه یا شروع ماه جدید، از وی بخواهید که پیشرفت کارتان را در همان ماه بررسی کند و به شما در برطرف کردن مسائلتان و هدفگذاری صحیح برای ماه بعد کمک کند. اگر در جلسات پیگیری پیشرفت کار شرکت نمی کنید دیگر حتی به شانستان هم امیدوار نباشید چون صددرصد رفتنی هستید!!

پیگیری هزینه ها
هر صاحب کسب و کاری حساب هزینه هایش را دارد. چون معیار موفقیت مالی کسب و کار شما، میزان سود آن است و نه درآمد آن. پس حتما هزینه های ماهیانه خود را ثبت کنید تا با کسر آن از درآمد ماهیانه تان بفهمید که آیا کسب و کارتان سودآور هست یا اینکه صرفا دارید سربه سر می کنید!

مهم: در اینجا یکی از مهمترین نکات مربوط به پیگیری را با شما در میان می گذاریم. هر زمان در هنگام دعوت، معرفی یا ... متوجه شدید که مشتری احتمالی شما فعلا علاقه ای نشان نمی دهد و خواستید کنار اسمش علامت بزنید و بعدا با وی برای پیگیری تماس بگیرید حتما حتما حتما برای اینکار از وی اجازه بگیرید! یعنی به او بگویید آیا به شما اجازه می دهد در آینده باز هم با وی تماس بگیرید تا او را در جریان اطلاعات جدید راجع به کار یا محصولات قرار بدهید یا نه. این کار باعث می شود هنگام تماس پیگیری، نه شما و نه وی هیچکدام احساس فشار نکنید!


گام هفتم: معرفی

در این گام یاد می گیریم که قصه کسب و کار ما چیست و اینکه چگونه این قصه را برای مشتریهای احتمالی تعریف کنیم. هر کسی باید بتواند قصه کارش را تعریف کند.تسلط داشتن بر بخشهای مختلف معرفی کار، مهم است اما آنچه مهمتر است این است که هر فردی معرفی کار (یا همان قصه کارش) را باید به زبان خودش تعریف کند. یعنی فرد معرفی کننده، نباید متنی را حفظ کرده و بدون درک معنای واقعی آن، صرفا آن را تکرار کند. بلکه باید احساس و فهم واقعی خودش را هنگام تعریف کردن قصه کار انتقال دهد. در گام قبل گفتیم که قصه کارمان را برای چه کسانی تعریف می کنیم. در ذیل نیز بخشهای مختلف معرفی کارمان را آورده ایم.

متن معرفی کار

شرکت بیز
شرکت بازاریابان ایرانیان زمین یا به اختصار «بیز» فعالیت خودش رو از آذر 1390 با دریافت مجوز از وزارت صنعت و معدن و تجارت شروع کرده. و از یک روش مدرن محصولات خودش رو در اختیار مشتریانش در سراسر ایران قرار میده.

محصولات
محصولات شرکت جزو محصولات مراقبت و بهداشت فردیه و رده های متنوعی از محصولات آرایشی و بهداشتی گرفته تا مواد غذایی و منسوجات و لوازم خانگی رو شامل میشه. شرکت بیز تونسته برند تجاری خودش رو ثبت کنه و محصولات با کیفیتی رو با نشان تجاری خودش وارد بازار کرده. این محصولات چه از لحاظ قیمت و چه کیفیت کاملا قابل رقابت با نمونه های مشابه بازاره که این یکی از نقاط قوت مهم شرکته.